utrecht-20130131-00458_thumb_thumb1UTRECHT – Ik ben onschuldig. Ik ga in hoger beroep. Hij herhaalt tegen mij wat hij 15 minuten eerder ook in de rechtbank zei. Hij schreeuwde me keihard tegemoet toen ik de rechtbank uitliep. De 40-jarige Achmed stond aan de andere kant van het plein, maar hij wil me zo dringend spreken dat hij het plein over rent.

spiegels

Hij herkent me. Dat is een nadeel van de spiegels in de televisiezaal in de rechtbank. Vroeger kon de schrijvende pers zich achter de rug van de verdachte onbespied wanen. Maar tegenwoordig kunnen verdachten zonder zich om te draaien de gezichten van de journalisten bekijken. Wat deed jij daar, roept hij erg luid.

psycholoog

Ik wil wel met hem praten, maar ik zorg ik dichter bij de ingang van de rechtbank kom, zodat de beveiliging me in ieder geval ziet. Ik ben journalist, zeg ik. Normaal is dat goed voor een hoop ellende. Maar hij kalmeert ervan. Ik dacht dat je psycholoog was zo zie je eruit, zegt hij voordat hij weg loopt naar de auto die hem naar zijn beschermd wonen in Slochteren moet brengen.

2007

Ik kende zijn achternaam wel. Maar ik herinnerde me hem persoonlijk niet meer. Thuis vind ik hem snel. In 2007 heb ik pagina’s over hem vol geschreven. Geen voorwaarde was streng genoeg om hem te laten stoppen met drinken, het slaan van zijn echtgenote en dronken rijden. Hij trok de stress van een eigen restaurant en een gezin van geen kanten.

reclasseringsambtenaar

Maar die laatste veroordeling  is al 6 jaar geleden daarom kan deze verdachte nu een taakstraf krijgen, vertelt de officier van justitie. Dit keer kreeg de verdachte bij centrum Maliebaan kreeg ruzie met een vriend. Hij sloeg de vriend. Een vrouwelijke reclasseringsambtenaar sprong ertussen. Zij ving de dreun op en zij deed aangifte.

werkstraf

Hij heeft het leven aardig opgepakt na 2007. Alleen zijn financiën zin afgrijselijk. De officier eist 100 uur werkstraf waarvan 40 voorwaardelijk. Ik ben onschuldig, herhaalt de verdachte in zijn laatste woord. Rechter Simone Wijna neemt de eis over. (andereverhalenuitderechtbank.nl)

