klauwhamer_thumbUTRECHT – Ik was obsessief bezig met de schoolkeuze van mijn dochter en met haar beugel. Ik weet nog steeds niet wat me bezield heeft, maar de spanning werd me te veel. De 55-jarige Aagje A. vertelt het op een droge toon. Het klinkt of er al een leger psychiaters een tijdje met haar bezig is.

klauwhamer

A. is een rustige vrouw met een zorgelijk gezicht. Ze wilde eigenlijk niet naar deze zitting komen. Maar de rechtbank wil  de moeder met de klauwhamer in levende lijve zien. A. vertelt dat ze onder de medicijnen zit.  Rechter Grapperhaus probeert te ontdekken of de moeder samen met haar 11-jarige dochter zelfmoord wilde plegen.

zelfmoord

A. antwoordt dat ze eigenlijk niet eens meer kan voorstellen wat ze dacht op het moment dat ze haar dochter met een hamer te lijf ging. A. probeerde daarna zelfmoord te plegen.  Maar voordat het een echte familiemoord kon worden, belde ze zelf de politie en haar echtgenoot. Tegen de politie zei A. dat ze met haar dochter naar een betere wereld wilde.

De onderzoekers adviseren een tbs met voorwaarden. Daar zal het in deze zaak ook wel op uitdraaien. Het opstellen van die voorwaarden gaat een paar maanden duren. (jurgenswart.wordpress.com)

lees ook

6 augustus 2012 Moeder die dochter met klauwhamer sloeg had volgens advocaat niet in voorarrest gemogen maar ze blijft in de cel

10 mei 2012 Moeder met klauwhamer 3 maanden binnen